Tuesday 25 August 2015

Pilihan Raya Kampus: Perang, Undi dan Persepsi


Pilihan raya kampus boleh diumpamakan seperti satu peperangan. Dahulu perang, akan menggunakan pedang untuk mematikan kekuatan musuh. Kini perang, akan menggunakan undi untuk mematikan fungsi yang dibawa oleh seorang MPP.

Konsepnya sama, yang kalah akan hilang fungsi untuk berkuasa.

Jika kita berpegang pada asas ini [PRK = Perang], maka persiapan kita juga mahunya seumpama tentera yang mahu berperang bermati-matian.

Jika kita berpegang pada asas PRK = KoKurikulum, maka persiapan kita hanyalah sekadar mahu bermain-mainan.

FOKUSNYA

Dulu, fokusnya pada pedang untuk mematikan. Kini fokusnya undi untuk menyah-fungsikan gerakan musuh. Pedang yang tajam dan hanyunan yang laju dan tepat akan menumbangkan lawan. Undi yang banyak dan sebaran maklumat [bentuk cara pandang] yang laju dan tepat kepada pengundi akan mengalahkan lawan.

Untuk dapatkan undi, persepsi mesti dibentuk. Perlawanan fizikal sudah kita tinggalkan. Kini perlawanan persepsi, siapa yang berjaya menjadikan dirinya di"ANGGAP" sebagai seorang yang bersih dan berkepimpinan akan diangkat.

Siapa yang berjaya menjadikan musuhnya di"ANGGAP" tiada kepimpinan dan balaci kepada mana-mana pihak yang tidak disukai, nescaya musuh itu akan tewas dalam tanggapan dan anggapan tadi. Persepsi.

Undi akan diperolehi dari persepsi yang baik. Persepsi yang baik itu diperolehi dari???

[akan bersambung...]

No comments:

Post a Comment