Monday 2 November 2015

NYAH-KAN JIWA EKSTREMIST.

EKSTREMIST BUKAN PRO- ULAMA DAN PROFESIONAL

Ahli gerakan mahasiswa Islam perlu hindari tabiat ekstremist dalam gerakan Islam. Kehangatan muktamar PAS kali ke-61, sangat memberi kesan kepada ahli gerakan mahasiswa Islam, ditambah dengan kehadiran ekstremist dalam setiap kem. Hinggakan ada juga teman-teman yang turut serta mendendangkan ungkapan-ungkapan ekstremist-ekstremist ini.

Saya melihat, krisis yang terjadi dalam PAS ini bukanlah disebabkan oleh pertembungan antara pro-ulama dan pro-profesional, bahkan bukan juga pertembungan dua kem hijau dan merah. Namun pertembungan yang menyebabkan berlaku krisis ini merupakan pertembungan antara ekstremist dengan ekstremist.

Mereka mungkin berbeza kem, namun mereka punyai sikap yang menyatukan mereka iaitu ekstrem. Inilah kelompok yang membawa masalah dalam PAS. Nampak seperti bertentangan, namun sebenarnya mereka itu satu; ekstremist.

Kenapa saya mengatakan mereka satu? Kerana mereka menggunakan senjata yang sama iaitu fitnah dan label. Inilah senjata yang paling ampuh yang digunakan mereka. Satu pihak menggunakan fitnah dan label UG atau kuda UMNO, dan satu pihak menggunakan fitnah dan label JEBON atau munafik. Inilah perangai ekstremist dan inilah wirid dan zikir harian mereka.

Akhirnya yang tersepit dan terkepit diantara dua ekstremist ini ialah pimpinan-pimpinan PAS yang diblok-blokkan oleh kelompok ekstremist. Inilah kerja yang paling teruk dan dahsyat yang dilakukan oleh para ekstremist dalam PAS. Inilah kesatuan mereka.

Pembersihan perlu dilakukan bukan pada pro-ulama atau pro-profesional tapi perlu dijalankan kepada mereka yang ektremist ini. Mereka yang mengganggap kerjasama G to G antara Kelantan dan Persekutuan sebagai UG dan mereka yang menganggap berbeza pandangan dengan Presiden sebagai satu bentuk cubaan untuk menggulingkan Presiden perlu dibersihkan dalam PAS.

MAHASISWA ISLAM
Suasana semasa dalam PAS sedikit sebanyak mempengaruhi gerakan mahasiswa Islam terutamanya GAMIS itu sendiri. Hinggakan ada teman-teman mahasiswa yang sudah mula berani menggunakan istilah-istilah ekstremist dalam PAS diletakkan kepada sesama mahasiswa. Ini satu budaya yang busuk.

Ye, mereka ini kuat bunyinya,namun yakinlah mereka ini hanya sedikit. Golongan rasional dan waras dalam gerakan ini masih ramai, cumanya ramai yang mengambil pendekatan diam namun tidak bersetuju dengan ekstremist yang ada ini. Maka, golongan ini perlu berbunyi dan bukannya hanya diam kemudian terkepit diantara dua penggeselan ekstremist.

Sebagai contoh ekstremist, satu pihak bila melihat Hj Hanipa Maidin menangis ketika memberikan ucapan dituduh beliau sebagai berlakon. Satu pihak lagi, bila melihat Ust Nik Abduh mengghulurkan tisu dituduh pula beliau juga turut berlakon. Lihatlah kesatuan mereka ini.

Maka, golongan rasional melihat tuduhan ini sebagai satu perkara yang melucukan dan melihat kejadian tangis dan tisu ini sebagai satu perkara yang harmoni tanpa perlu diisu-isukan oleh para ektremist. Sekaligus menunjukkan para ekstremist yang berkobar-kobar menyatakan mereka sebagai pejuang Islam sebenarnya hanyalah satu lakonan dan mereka hanya mahu mengadu dombakan.

Mahasiswa Islam sepatutnya mengambil side ini. Bukannya menjadi penyambung lidah-lidah pemusnah ukhuwah dan rabithah yang kita pelihara selama ini. Lagi malang, kita membawa perkara ini dalam medan gerakan mahasiswa Islam. Berfikirlah secara rasional dan waras agar kita tidak terjebak dalam kelompok ekstremist dari mana-mana kem.

USAHA YANG PERLU DILAKUKAN

Penyusupan masuk golongan ektremist ini dalam gerakan mahasiswa islam mesti dinyahkan dengan kadar segera. Pembersihan fikrah dan cara fikir berlandaskan Al-Quran dan Sunnah perlu ditegaskan dan dikemaskan. Terutamanya fikrah dalam penerimaan maklumat mesti berlandaskan ayat Allah dalam Surah Al-Hujurat ayat 6,Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.. Jangan kita bermudah-mudah menerima maklumat yang datang dari sumber yang tidak pasti.

Penggunaan kaedah penerimaan hadis juga perlu diaplikasikan dalam kita menerima apa-apa berita dan maklumat seperti kaedah (اتصال سند) (berita yang sampai itu datang dari sumber primer) bukan orang kedua dan bukan orang ketiga. Kita juga perlu menolak segala maklumat dan berita yang datang dari orang yang tiada autoriti (ثقة) serta mereka yang tidak kita kenali (مجهول).

Golongan ektremist selalunya mudah terloncat-loncat untuk menyebarkan berita terutama berita yang boleh menjatuhkan pihak yang lain, walaupun berita itu tidak betul. Tapis dan sabarlah dalam menyebarkan sesuatu berita berdasarkan kaedah diatas.

Pemantapan Akhlak Islamiyyah, dalam tarbiah kita, akhlak merupakan perkara asas yang ditekankan dalam usrah. Perkara ini mesti dibangunkan secara bersungguh-sungguh oleh gerakan mahasiswa Islam. Kehebatan Islam itu pada akhlak yang baik, sehingga nabi mengulanginya sebanyak 3 kali bila ditanya oleh sahabat. Ketiadaan akhlak ini menyebabkan kita mudah untuk menyuluh kesalahan orang berbanding kesalahan diri sendiri.

Ini medan mahasiswa, kita punya Presiden yang mengepalai medan ini. Usahlah kita tergopoh gapah mendahului Presiden dalam tindakan kita sehingga mengacau perjalanan dan perancangan yang direncanakan oleh Presiden dan pimpinan dalam medan amal mahasiswa islam ini. Cukuplah orang-orang tua berperang dilautan merah jangan pula kita turut menyelam dan lemas dilautan sama, kita generasi muda buka lautan biru (Blue Ocean) yang lebih nyaman dan tenang untuk kita berlayar.

AKHIRNYA

Sebagai penutup, golongan ekstremist ini sangat bermasalah dalam hal agama, politik, HAM dan sebagainya. Usahlah kita terjebak dalam kancah golongan ini. Cuba kita laksanakan usaha-usaha yang dicadangkan diatas untuk kita menyahkan golongan ini daripada gerakan mahasiswa Islam. Kita mahu suasana yang lebih harmoni dan tenang dalam gerakan kita. Kita mahu kasih sayang dan cinta kita tidak lagi dirobek oleh golongan ekstremist ini.
Mahasiswa Islam, usah gopoh.

* tulisan lama 6 Jun 2015, sebelum muktamar PAS. Namun, terasa sangat ingin share sekali lagi. Agar kita tidak terjebak dalam pencaturan  dalam politik ekstreme ini.

No comments:

Post a Comment